Hvornår kan du forvente at modtage opgørelsen af ejendomsbidrag
Opgørelse af ejendomsbidrag for 2025 bliver sendt den 4. december 2024 med digital post. Er du fritaget for digital post sendes opgørelse af ejendomsbidrag pr. brev med Postnord.
Vær opmærksom på at selve fakturaen/opkrævningen først sendes i januar.
Hvem sendes opgørelsen af ejendomsbidrag til
Alle ejere af ejendommen modtager en opgørelse af ejendomsbidrag. Kun én ejer kan stå som primær ejer. Den primære ejer modtager også fakturaen. På opgørelsen, der sendes til alle øvrige ejere, står der KOPI med store bogstaver over siden.
Betaling af ejendomsbidrag
Ejendomsbidrag opkræves en gang om året. Som ejer af en ejendom, har du pligt til selv at sørge for at betale ejendomsskat, også selvom du ikke har modtaget en faktura med indbetalingslinje.
Det er den primære ejer pr. 1. januar i året, der hæfter for hele årets bidrag. Husk derfor at medtage ejendomsbidrag i refusionsopgørelsen, hvis du sælger din ejendom.
Faktura sendes til primær ejer
Faktura med indbetalingslinje sendes separat i slutningen af januar. Hvis ejendomsbidraget er tilmeldt betalingsservice, sendes der ikke faktura.
Faktura sendes med digital post, med mindre primære ejer er fritaget.
Der bliver kun sendt én faktura for hver ejendom. Faktura sendes til den ejer, som er registreret som primær ejer. Øvrige ejere modtager alene opgørelsen af ejendomsbidrag.
Har du ikke modtaget faktura den 1. februar, skal du kontakte Gribskov Kommune for at få tilsendt ny faktura.
Forfaldsdato og betaling
Ejendomsbidrag betales i en rate. Raten har forfald den 1. februar, med sidste betalingsdato den 12. februar.
Hvis du betaler efter den sidste rettidige betalingsdag, beregnes der renter pr. påbegyndt måned. Renterne beregnes fra forfaldsdatoen og indtil den dag, du betaler.
Udsendelse af rykker medfører et gebyr på 250 kr. pr. rykker. Gebyret er vedtaget af Byrådet. Er der usikkerhed om der er betalt, kan det oplyses af Opkrævningen
Ved fortsat manglende betaling af ejendomsbidrag oversendes restancen til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Dette medfører yderligere omkostninger, da Gældsstyrelsen blandt andet beregner inddrivelsesrenter.
Hvad gør jeg, hvis jeg har fået indbetalt to gange
Har du indbetalt dobbelt skal du kontakte kommunens Opkrævning
Skriv sikkert til Opkrævningen
Er der er indbetalt dobbelt i forbindelse med ejerskifte, skal du medsende en kopi af refusionsopgørelsen.
Tilbagebetaling af for meget indbetalt bliver altid udbetalt til Nemkonto.
Spørgmål om gebyr til rottebekæmpelse og skorstensfejerbidrag
Spørgsmål om gebyr til rottebekæmpelse skal rettes til Borgerservice:
Spørgsmål om skorstensfejerbidrag skal rettes til skorstensfejeren.
- Helsinge området: Telefon 48 71 23 86. Mandag - fredag kl.7.00 - 9.00.
- Græsted - Gilleleje området: Telefon 48 39 39 02. Mandag - torsdag 7.00 -15.00, fredag 7.00-13.00.