Særligt om borgerrådgiverfunktionen fra november 2025

Stillingen som borgerrådgiver er pt. vakant.

Indtil der er rekrutteret en ny borgerrådgiver, er man velkommen til at kontakte Borgmesteren på mail: benha@gribskov.dk

Borgerrådgiver

Er du i tvivl om betydningen af et brev fra kommunen? Forstår du ikke helt en afgørelse? Eller er du usikker på, hvor i kommunen du skal henvende dig? Så kan du kontakte borgerrådgiveren. Borgerrådgiveren giver uvildig vejledning og hjælper dig videre.

Det kan borgerrådgiveren hjælpe dig med:

  • Gøre breve og afgørelser fra kommunen lettere at forstå
  • Fortælle dig, hvordan du kan klage, hvis du vil
  • Hjælpe dig med at finde den rigtige medarbejder i kommunen
  • Være med til at skabe en god samtale mellem dig og kommunen

Det kan borgerrådgiveren ikke – men guider dig gerne videre:

Der er også ting, borgerrådgiveren ikke må eller kan. Det kan være fordi, der findes andre steder, hvor de beslutninger bliver taget. Borgerrådgiveren kan dog hjælpe dig med at finde vej dertil.

Det betyder fx, at borgerrådgiveren ikke kan:

  • Lave om på kommunens afgørelser
  • Gå ind i sager, som andre myndigheder skal behandle/behandler (fx Ankestyrelsen, Familieretshuset, Ombudsmanden eller domstolene)
  • Tage stilling til politiske beslutninger, som handler om kommunens serviceniveau
  • Vejlede i sager, der ikke handler om kommunen – fx problemer mellem private
  • Tage sager op igen, hvis de blev afsluttet for mere end et år siden

Er du i tvivl? Så er du velkommen til at kontakte borgerrådgiveren og blive guidet det rette sted hen.

Årsberetning

På baggrund af årets henvendelser fra borgere og virksomheder i Gribskov, laver borgerrådgiveren en gang årligt en beretning. Formålet er at identificere eventuelle generelle og tværgående fokusområder og komme med anbefalinger til kommunen. Beretningen bliver drøftet i Byrådet og kan findes på kommunens hjemmeside.

Årsrapport 2024 (pdf)

Årsrapport 2023 (pdf)

Årsrapport 2022 (pdf)

Genvej til denne side: gribskov.dk/borgerrådgiver