Aktindsigt og indsigt

Hvordan får jeg aktindsigt eller indsigt i kommunens oplysninger om mig?

Som borger har du ret til at få aktindsigt efter enten offentlighedsloven eller forvaltningsloven. Du har også ret til at få indsigt i de personoplysninger (fx navn, adresse mv.), vi behandler om dig, i hele kommunen.

Her kan du læse mere om, hvad du kan få aktindsigt eller indsigt i, og hvordan du gør.

Hjælp os med at hjælpe dig

Vi anbefaler, at du i din ansøgning tydeligt oplyser, om du ønsker “aktindsigt” efter enten offentlighedsloven eller forvaltningsloven, eller “indsigt” efter databeskyttelsesloven. Det hjælper os til at behandle din ansøgning bedst og hurtigst muligt.

Du kan få aktindsigt efter offentlighedsloven eller forvaltningsloven.  
 
Hvilken lovgivning, du skal søge om aktindsigt efter, handler grundlæggende om, om du er part i sagen. Hvis du ikke er part i sagen, kan du søge om aktindsigt efter offentlighedsloven. Hvis du er part i sagen kan du søge om aktindsigt efter forvaltningsloven. 

Hvad kan jeg få aktindsigt i? 

Efter offentlighedsloven har alle som udgangspunkt ret til at se dokumenter, der indgår i den offentlige forvaltning. Der er hverken krav om alder, statsborgerskab eller lignende. Der er heller ingen krav om, at du skal begrunde, hvorfor du ønsker aktindsigt, ligesom du ikke selv behøver at være involveret i sagen.   

Efter forvaltningsloven har du som part i en sag særlige rettigheder. Parters ret til aktindsigt efter forvaltningsloven er mere omfattende end den almindelige aktindsigt efter offentlighedsloven, da det er oplysninger om dig selv, du gerne må blive bekendt med, men som andre ikke ville få adgang til.  

Hvad kan jeg ikke få aktindsigt i? 

Der er visse sager og dokumenter, som der ikke kan gives aktindsigt i. Det gælder både for aktindsigt efter offentlighedsloven og forvaltningsloven. De vigtigste undtagelser er: 

  • Sager om ansættelse og forfremmelse i det offentlige 
  • Interne arbejdsdokumenter 
  • Enkeltpersoners private eller økonomiske forhold 
  • Virksomheders drifts- eller forretningsforhold og tekniske indretninger. 

Når din anmodning om aktindsigt behandles, skal kommunen altid overveje, om der kan gives indsigt i flere dokumenter og sager end dem, som kommunen er forpligtiget til at udlevere efter reglerne i offentlighedsloven og forvaltningsloven.  

Du har altid krav på at få en begrundelse, hvis vi ikke fuldt ud imødekommer din anmodning om aktindsigt. Du vil i den forbindelse også blive vejledt om muligheden for at klage. 

Hvis du ønsker indsigt i alle de personoplysninger (fx navn, adresse mv.), vi behandler om dig, i hele kommunen, skal du bede om indsigt efter databeskyttelseslovgivningen. Du hjælper os meget i vores sagsbehandling, hvis du kan afgrænse/præcisere din anmodning til at gælde for specifikke sagsområder, centre eller afdelinger. Du kan f.eks. skrive, at din indsigtsanmodning udelukkende drejer sig om dine personoplysninger i dine sociale sager. 

Når du søger om indsigt, modtager du en kopi af de personoplysninger vi har om dig. 

Vi skal samtidig give dig en række supplerende oplysninger om den måde, vi behandler dine oplysninger på. Det drejer sig om følgende: 

  • Formålet med behandlingen 
  • Den type af personoplysninger, vi behandler om dig (fx almindelige eller følsomme) 
  • Om vi videregiver eller giver dine oplysninger til andre 
  • Om vi overlader dine oplysninger til tredjelande 
  • Hvor længe vi opbevarer dine oplysninger 
  • Hvor dine oplysninger stammer fra 
  • Om vi har foretaget automatiske afgørelser eller profilering 
  • Vejledning om dine øvrige rettigheder efter databeskyttelsesforordningen 
  • Klagevejledning til Datatilsynet 

Du har altid krav på at få en begrundelse, hvis vi ikke fuldt ud imødekommer din anmodning om indsigt.  

Der er ingen særlige krav til, hvordan du søger om aktindsigt eller indsigt i egne personoplysninger.  

Din ansøgning skal dog indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at vi kan finde dig eller den sag/dokumenter, du ønsker aktindsigt i. Jo mere præcis du er i din beskrivelse af, hvad du ønsker aktindsigt eller indsigt i, jo nemmere og hurtigere kan vi behandle din ansøgning. 

Vi anbefaler, at du tydeligt oplyser, om du ønsker “aktindsigt” efter enten forvaltningsloven eller offentlighedsloven eller “indsigt” efter databeskyttelsesloven. 

Hvis din henvendelse indeholder følsomme personoplysninger, såsom cpr-numre, bedes du sende din meddelelse via Digital Post på borger.dk 

Her finder du nærmere oplysninger om, hvordan du kontakter os: 

Kontakt os | Gribskov.dk 

Vi behandler din anmodning om aktindsigt efter offentligheds- eller forvaltningsloven snarest muligt og inden syv arbejdsdage, medmindre det på grund af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.  

Hvis vi ikke har mulighed for at svare på din anmodning om aktindsigt inden for de syv arbejdsdage, orienterer vi dig om, hvorfor det ikke er muligt at besvare den inden for tidsfristen, og hvornår du kan forvente at modtage et svar. 
 
Vi behandler din anmodning om indsigt efter databeskyttelseslovgivningen uden unødig forsinkelse og inden for en måned. Hvis der er tale om en kompliceret sag, kan det tage længere tid. Den absolutte frist for behandling af en indsigtsanmodning er tre måneder. 

Hvis tidsfristen forlænges, får du besked inden en måned efter du har bedt om indsigt. Du får også en forklaring på, hvorfor vi må udskyde fristen, og hvornår du kan forvente, at vi har færdigbehandlet din anmodning.