• Fælles Børne- og Ungesyn

  • Fælles Børne- og Ungesyn

  • Fælles Børne- og Ungesyn

I Gribskov Kommune skal alle børn og unge opleve sammenhæng og helhed i deres liv. For at vi som kommune kan understøtte det, er et fælles børne- og ungesyn afgørende.

Et børne- og ungesyn er det perspektiv, vi møder børn og unge med – de briller, vi ser dem med. Det afspejler vores holdninger til deres rettigheder, behov og muligheder. Derfor er det med til at forme samarbejdet mellem børn, unge, forældre og de professionelle voksne i deres liv.

Vores fælles børne- og ungesyn skal bidrage til en koordineret indsats og fælles retning på tværs af alle i Gribskov Kommune, der arbejder med børn og unge i deres hverdag. Det er først og fremmest kommunens ledere og medarbejdere, der omsætter det fælles børne- og ungesyn i praksis, og får det til at leve. Men når vi skriver ”de voksne”, betyder det alle voksne omkring vores børn og unge. Også de voksne, der sætter de overordnede rammer for vores børn og unges hverdagsliv – som vi politikere.

Fælles Børne- og Ungesyn bygger på fem principper. Principperne er formuleret i samarbejde mellem fagprofessionelle fra skoler, dagtilbud og børnesocialområdet, repræsentanter for børn, unge og forældre i kommunen, politikere og en række andre interessenter.

Udvalget for Skole, Børn og Familie
September 2025

Alle børn og unge skal opleve at høre til i forpligtende fællesskaber og have betydning for andre. Det er de voksnes ansvar at skabe de fællesskaber, og at møde børn og unge med positive forventninger til deres deltagelse

”Vi har brug for, at de voksne er opmærksomme på dem, der sidder alene og ikke har noget at lave. De voksne kan invitere os med i aktiviteter og hjælpe med at finde nogen, man kan være sammen med”

Alle børn og unge bliver påvirket af deres omgivelser og relationer. Deres handlinger skal forstås i den sammenhæng, de opstår i – og med blik for hele barnets eller den unges liv og hverdag

"De voksne skal være nysgerrige på, hvorfor vi gør, som vi gør – også når vi gør noget, som I umiddelbart synes er forkert. Spørg ind og lyt, fx til begge to, når nogen er kommet op at skændes, og lær os, hvordan man kan løse konflikter på gode måder”

Alle børn og unge gør det bedste, de kan, ud fra deres vilkår. Alle børn og unge kan udvikle sig i trygge rammer og i samspil med deres omgivelser

”Vi lærer bedst, når de voksne fortæller os, hvad vi er gode til. Når de voksne er positive og opmærksomme på os, er det nemmere at blive motiveret for det, man skal. I stedet for, at en lærer i skolen siger, at en opgave er dårligt skrevet, kan læreren sige, hvad man skal øve sig på”

Alle børn og unge har ret til at blive spurgt, lyttet til, og få indflydelse. Det kræver trygge og tillidsfulde relationer, som først og fremmest er de voksnes ansvar

”Det er rart, når de voksne ser os og spørger ind til os. For eksempel når de kan se, at nogen er kede af det eller har en dårlig dag. Vi vil også gerne lyttes til og blive spurgt om, hvad vi vil, og få nogle valgmuligheder – hvilket tema interesserer os, hvilke bøger vil vi gerne læse”

Alle børn og unge har ret til, at de voksne omkring dem samarbejder og tager et fælles ansvar for deres trivsel, læring og dannelse

”Når vi ikke trives, er det vigtigt, at de voksne snakker med os, med hinanden og med vores forældre om, hvad der kan ligge bag”