Bage-samarbejde bygger bro mellem generationer

Publiceret 30-10-2024

Et nytænkende samarbejde mellem Sankt Helene Skole og en gruppe lokale frivillige skaber glæde og begejstring fra mange kanter. Det politiske temaudvalg ”Sammen om fremtidens velfærd” er også en del af samarbejdet og følger med på sidelinjen.

Der kan godt komme dej på fingrene, når eleverne fra Sankt Helene Skole og seniorerne fra Tisvildehuset bager boller sammen

I Vejby-Tisvilde har en gruppe kvinder i samarbejde med den lokale skole fået en lys idé. Kvinderne, som alle er seniorer og en del af foreningen Tisvildehuset, er begyndt at bage boller sammen med eleverne fra Sankt Helene Skole i Vejby.

Eleverne står selv for at veje, samle og ælte – under tæt vejledning og med kyndig hjælp fra seniorerne. Og når bollerne er klar efter en nat i køleskabet og en tur i ovnen, er eleverne også med til at dele ud til deres klasse- og skolekammerater. 

Bygger bro med brød 

Projektet startede som et ønske om at skabe noget variation i skolen for nogle elever, men det har udviklet sig til, at det er alle fra 6.-9. årgang, som får deres tur på bageholdet, fortæller udskolingsleder på Sankt Helene Skole Mette Hovaldt Andersen, som også var den oprindelige idémager til projektet: 

“Ideen var at skabe noget andet indhold i skoledagen for de elever, som har lidt svært ved at komme afsted om morgenen. Men vi kan se allerede nu, hvor meget positivt det giver alle elever. Både det helt jordnære med, at de får blodsukkeret på plads med en god bolle i maven, men også det fællesskab og den følelse, det giver børnene, af at lykkes med at skabe noget til gavn for andre. Og forældrene er også meget positive. Vi siger, at vi bygger bro med brød. Det er både en bro mellem elever og mellem årgangene på skolen, men der bliver også bygget bro mellem generationer, når kvinder som Stanna og Lis kan tale med eleverne i en helt anderledes ramme, end de kender fra skoledagen.”

Stanna Øland og Lis Freisner er to af de i alt otte seniorer, som bager sammen med eleverne. Hver torsdag morgen står de klar i skolens hjemkundskabslokale. Med dejskrabere, vægte, decilitermål og alle de andre remedier, som er nødvendige, når der skal laves gode, koldhævede boller. 

Tidsplanen er skarp, ligesom en time i det normale klasseværelse. Når tiden er gået, skal bollerne være sat til hævning og opvasken klaret. Og så sætter børn og voksne sig til sidst sammen i et kvarter og taler om løst og fast over en kop te, inden skoledagen kører videre.

Og det er ikke tilfældigt, at det er bagværk, de samles om, fortæller Lis: 

“Det med at stå og bage, det giver nærvær og samvær. Jeg skal ikke stå og holde øje med, om de gør det ene eller det andet. Vi har en fælles opgave med at lave boller, og vi taler sammen, mens vi laver noget. Det har en rigtig stor effekt på mange mennesker – både børn og voksne.”

”Og de glemmer alt det fnidder-fnadder og oplevelser, der ellers kan være i en skoledag. Lige så snart vi går i gang, så er alt glemt, for de ved godt, at kvart i 10, så skal alt være rent og ryddet, og så er de meget koncentrerede og fokuserede på opgaven”, tilføjer Stanna.

Utroligt inspirerende 

De første måneder med projektet har ikke kun været en succes for de deltagende – også hvis man spørger Astrid Recinella, som er formand for Gribskov Kommunes temaudvalg “Sammen om fremtidens velfærd”. Hun fremhæver det som et stjerneeksempel på, hvordan man i et lokalsamfund kan berige og lære af hinanden: 

“Det er utroligt inspirerende og livsbekræftende. Når man er ældre, har man ofte stor glæde af de yngre for at holde sig ung og frisk – og når man er ung, er der vigtig læring og erfaring at hente hos de ældre, som har prøvet alt det, de gennemlever. Det er præcis den slags tiltag, som jeg håber vi vil se flere af i fremtiden, hvor der bliver brug for, at vi alle tænker lidt ud af boksen. Vi ved, at resurserne bliver knappe i fremtiden, så i de mindre lokalsamfund er der brug for, at man finder måder at hjælpe hinanden på.”

Temaudvalget i Gribskov Kommune har fulgt projektet fra idéfasen, og det lokale initiativ har nu skabt grundlag for et formaliseret samarbejde mellem kommunen, skolen og foreningen Tisvildehuset. Næstformand i udvalget, Helene Gerlykke-Dohn, mener, at projektet er et, som alle kan lade sig inspirere af: 

“Vi har indgået et samarbejde, som betyder, at vi som udvalg er tæt på og følger projektet. Vi tror på, at det også kan inspirere andre, og vi ser det som et glimrende eksempel på tiltag, der kan være med til at sikre fremtidens velfærd. Jeg håber, at alle parter bliver ved med at have glæde af det, og at det bliver muligt at forlænge det. Det er i det hele taget et super godt eksempel på den værdi, som et gensidigt godt samarbejde kan skabe lokalt.”

Det er skolen, der inden for egen økonomiske ramme finder pengene til indkøb af materialer og ingredienser. Projektet er sat til foreløbigt at udløbe til nytår, men håbet er, at der kan findes en model, så det kan fortsætte.

Foreningen Tisvildehuset

Foreningen Tisvildehuset engagerer knap 150 kvinder fra lokalområdet, som bl.a. samarbejder med Sankt Helene Skole om aktiviteter og en løbende udvikling af nye projekter, hvor skole og forening kan få gavn af hinanden. Fx ”Hæng Ud Café” en gang om måneden, hvor elever kan komme en eftermiddag og hygge, spille spil eller bare ”hænge ud”.