Nogle gange kan voksne have brug for nye perspektiver på et barns udfordringer. Andre gange kan et barn eller en ung selv have brug for nogen at tale med. I det tilfælde kan man gøre brug af åben, anonym rådgivning i Gribskov Kommune.
Du ringer til Gribskov Kommune på tlf. 7249 6000 og beder en medarbejder om at blive omstillet til åben, anonym rådgivning.
Telefonrådgivningen er åben hver torsdag fra kl. 15.00 til 16.30, undtagen i skoleferier og på helligdage.
Hos åben, anonym rådgivning får man kontakt til en medarbejder fra kommunen, som kan give råd og vejledning relateret til børn og unge. Det kan f.eks. være om skole-, uddannelse- og fritidsliv eller personlige problemer og konflikter. Man bestemmer selv, om man vil oplyse sit navn, og alle spørgsmål behandles fortroligt.
Formålet med telefonrådgivningen er at skabe en tryg oplevelse og afklare tvivl hos voksne, børn og unge. Det forklarer Trine Egetved, der er formand for Udvalget for Skole, Børn og Familie:
”Det er ikke rart at være bekymret for et barns eller et ungt menneskes trivsel. Derfor skal man have mulighed for at henvende sig til professionelle, uanset om man er forældre, pårørende, bekendt, eller om man selv er under 18 år. Som kommune har vi mange tilbud, og det kan være svært for den enkelte at have overblik over, præcis hvor man skal gå hen. Derfor er åben, anonym rådgivning en rigtig god løsning: Her behøver man kun at ringe, og så vil man kunne tale med en medarbejder, som afklarer tvivl og giver råd.”
Større fleksibilitet i rådgivningen
Åben, anonym rådgivning er i 2024 ændret fra rådgivning ved fremmøde til telefonisk rådgivning. Det skift har givet en oplevelse af fleksibilitet i rådgivningen. Det fortæller Tue Villebro, som er næstformand i Udvalget for Skole, Børn og Familie:
”Mange, der ringer, har en travl hverdag med børn. De oplever en større fleksibilitet ved, at man kan ringe, fremfor at man behøver at møde op og enten skal have børnene med eller arrangere pasning. Vi er rigtige glade for den løsning, som betyder, at flere får mulighed for at blive rådgivet.”
I nogle tilfælde vil de, der ringer, blive tilbudt et opfølgende møde eller blive peget i retning af yderligere ressourcer. Det forklarer Tue Villebro:
”De medarbejdere, der sidder ved telefonen, består af en forebyggende socialrådgiver, en psykolog fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og en medarbejder fra Skole, Socialforvaltning og Politi (SSP.) Det er altså nogle meget kompetente medarbejdere, der kan hjælpe én med de udfordringer, man oplever.”