Markedet for elbiler er støt stigende, og Gribskov Kommune har gennemført et udbud om etablering af offentlige ladestandere. Der har været stor interesse for at byde ind, og det er nu endt i en aftale mellem kommunen og i alt fire forskellige tilbudsgivere, som skal have etableret og sat de nye standere i drift inden udgangen af 2024.
Lettere at lade på farten
Aftalen betyder, at det bliver en hel del nemmere for kommunens borgere, virksomheder, pendlere og besøgende med elbiler at lade op, når de er på farten.
Gribskov Kommune skal, i lighed med andre kommuner, sørge for, at der inden udgangen af 2024 er etableret offentligt tilgængelige ladestandere ved de større kommunale bygninger. Men Gribskov Kommune er gået skridtet videre og har valgt at designe et udbud, som udover de 26 lovpligtige lokationer, indeholder 14 øvrige lokationer, hvor ladestander-operatørerne skal etablere standere til opladning.
Borgmester Bent Hansen er begejstret for aftalen:
”Det er rigtig godt nyt for dem, der kører elbil, at det nu bliver meget nemmere at få den ladet op. Der er mange operatører, som har kunnet se en god forretning i at give borgerne i vores kommune bedre dækning. Derfor har vi som en del af aftalen stillet krav om dækning af 14 ekstra områder, hvor vi af erfaring ved, at borgerne kommer meget, og hvor de vil have glæde af muligheden for at lade bilen op. F.eks. ved p-pladser tæt på strandene. Vi er lykkedes med at skrue et attraktivt udbudsmateriale sammen, som mange har ønsket at give tilbud på, og som er endt med en økonomisk attraktiv løsning for kommunen. Det er win-win for både borgerne, erhvervslivet og kommunen.”
På grund af efterspørgslen og et marked, hvor flere ønsker at levere el til bilkunderne, ender Gribskov Kommune med at få etableret de nye ladestandere billigere end forventet. Det betyder, at der fortsat vil være midler til rådighed til etablering af offentligt tilgængelige ladestandere i de kommende år.
Alle kan bruge alle standere
Et vigtigt element i aftalen er, at ladestander-operatøren ikke må udelukke elbils-ejere, der ikke er abonnent hos det pågældende selskab. Det skal være så let som muligt at benytte standerne, og der skal kunne betales med kort eller via en app. Det betyder, at alle elbils-ejere kan benytte alle standere.
At der nu kommer skub på ladestanderne, ligger i tråd med de ambitioner og tiltag, som indgår i kommunens klimahandleplan, som Byrådet vedtog sidste år, fremhæver udvalgsformand for Klima, Teknik og Miljø Brian Lyck Jørgensen:
”Jeg er godt tilfreds med aftalen, som både betyder, at vi lever op til lovgivningen, og at vi kan gøre det billigere end forventet. Samtidig kan vi sætte flueben ved et af de konkrete tiltag, som vi lovede i klimahandleplanen – og konstatere, at vi leverer mere end lovet. Dermed gør kommunen sin del i forhold til at fastholde interessen blandt borgere og virksomheder for at skifte til eldrevne køretøjer.”
Ladestander-operatøren skal i samarbejde med deres underleverandører stå for drift og vedligehold af standerne, og de skal selv sørge for tilslutning, opsætning af teknikskabe og målere mv. Det er også en del af aftalen med kommunen, at operatøren sørger for, at områderne reetableres og overskydende jord køres væk efter det nødvendige gravearbejde.