Gribskov Kommune har oplevet en stigning i turismeomsætningen i 2020 på hele 10%, hvilket svarer til 180 mio. kr. Det bringer kommunen op på det højeste niveau nogensinde, 1,977 mia. kr., hvilket også er det højeste i Region Hovedstaden næstefter København.
Den årlige rapport ”Turismens økonomiske betydning”, der udgives af VisitDenmark, sætter tal på, hvor mange penge, turisterne bruger i Danmark. Turismeomsætningstallene udgives altid med noget forsinkelse, men de nyeste tal viser altså, at Gribskov som en af de få kommuner i Danmark har haft flot fremgang i turisternes forbrug i 2020.
De gode tal dækker over et øget forbrug i detailhandlen og butikker generelt samt restaurantbesøg og overnatning. Rekordhøje overnatningstal for 2021 for Nordsjælland og Gribskov, viser, at turismen også i 2021 har holdt fast i den fine fremgang.
Opsparet rejselyst
Det er både feriehusejere og lejere, der bidrager til den flotte vækst, men også overnatning på hoteller og campingpladser og ikke mindst besøgende fra København, der tager på endagsbesøg.
En af dem, der har kunnet mærke den ekstra turisme, er Pia Søndergaard, som sammen med sin mand Alex ejer badehotellet Havgaarden i Vejby, der ligger tæt ved stranden på den populære nordsjællandske kyststrækning.
”Vi har typisk mange nordmænd og svenskere på besøg, men i 2020 fik vi et væld af danske turister. Det var københavnere og nordsjællændere, men der var også en del fra Jylland, hvor nogle var på rundtur på Sjælland til forskellige overnatningssteder og badehoteller. Det var tydeligt, at de har haft noget opsparet rejselyst, som var blevet holdt nede pga. coronaen.”
Særligt Havgaardens pakkeophold med overnatning og bespisning i restauranten var populært, tilføjer Pia Søndergaard.
Målrettet markedsføring i en svær tid
”Det er en målrettet markedsføringskampagne med fokus på oplevelser og overnatningsmuligheder, der har været med til at sikre fremgangen. Dertil er det lykkedes at få københavnerne til Nordsjælland i stor stil, både som endagsgæster, eller hvor de er blevet i flere dage med flere overnatninger. Kulturoplevelser er i høj grad det, der skal trække gæsterne hertil, og det er godt at se, at kulturinstitutionerne, museerne og attraktionerne også begynder at få bedre tal, for netop kulturen har betalt en høj pris under corona-pandemien”, siger direktør for VisitNordsjælland, Annette Sørensen.
Et vigtigt erhverv for Gribskov
Borgmester i Gribskov Kommune Bent Hansen er glad for de gode tal og hæfter sig ved, at den stigende interesse for kommunen som turistmål ser ud til at have bidt sig fast.
”I Gribskov er naturen både grøn og blå, og vi har fantastisk meget at tilbyde turister, både danske og udenlandske. At turismeomsætningen ligger på det højeste niveau nogensinde taler sit tydelige sprog, og det er vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde aktivt for, at kommunen også fremover er et attraktivt rejsemål, når ferien skal bookes.”
VisitDenmarks rapport om turismeomsætning er også i tråd med den udvikling, som Anders Gerner Frost, formand for Gribskov Kommunes Udvalg for erhverv og oplevelsesøkonomi, oplever:
”De nye tal er et godt billede på, at turismen er en drivkraft for en kommune som Gribskov. Vi har nogle af landets mest eftertragtede sommerhusområder, men vi oplever interessen på mange måder; der bliver optaget film her, der dukker nye og spændende restauranter op, og vi oplever en stigende interesse for outdoor-oplevelser, for blot at nævne nogle få ting.”
Turismen lige så vigtig for Gribskov som for Bornholm
At turismen har stor betydning i Gribskov, fremgår også af VisitDenmarks liste over de kommuner, hvor turismen har størst betydning. Her lå Gribskov nummer 5 i 2020 – lige efter Bornholm.
Næstformand i Udvalget for erhverv og oplevelsesøkonomi, Daniel Frigast, udtaler:
”Det er et boost til vores kommune, at vi i forhold til turismens betydning nu kan sammenligne os med Bornholm. Det viser også, at vi har fat i noget af det rigtige, da turisme er et af kommunens fire strategiske pejlemærker for udvikling. Og med den verdenssituation, vi har i øjeblikket, med høj inflation, krig i Europa og stigende priser, er det endnu vigtigere, at vi er på forkant med, hvordan det påvirker turismeforbruget, og hvad vi kan gøre for at tilpasse os.”